آرتروز چیست؟

شایع ترین شکل بیماری های مفاصل آرتروز است که میلیون ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که غضروف محافظی که انتهای استخوان ها را چون بالشی محافظت می کند با گذشت زمان از بین برود.

اگرچه آرتروز می تواند به هر مفصلی آسیب برساند ، اما این اختلال معمولاً مفاصل دست ، زانو ، لگن و ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می دهد.

علائم آرتروز را معمولاً می توان کنترل کرد ، اگرچه آسیب به مفاصل قابل برگشت نیست. فعال ماندن ، حفظ وزن سالم و دریافت برخی از درمان ها ممکن است روند پیشرفت بیماری را کند کرده و به بهبود درد و عملکرد مفاصل کمک کند.

علائم آرتروز چیست؟

علائم آرتروز غالباً به کندی ایجاد می شوند و با گذشت زمان بدتر می شوند. علائم و نشانه های آرتروز شامل موارد زیر است:

• درد مفاصل مبتلا  که ممکن است در حین یا بعد از حرکت باشد.
  • سفتی و سختی مفصل . سفتی مفصل ممکن است در هنگام بیدار شدن از خواب یا بعد از غیرفعال بودن بیشتر قابل توجه باشد.
  • بافت نرم مفصل شما ممکن است هنگامی که به آن فشار می آورید احساس آزردگی کند.
  • از دست دادن انعطاف پذیری. ممکن است نتوانید مفصل خود را در دامنه حرکتی کامل آن حرکت دهید.
  • احساس قرچ قرچ یا گریت هنگام استفاده از مفصل ممکن است احساس گریت داشته باشید و صدای ترک ترک خوردن را بشنوید.
  • خار استخوان ، تکه های اضافی استخوان که احساس توده ه ای سخت دارند می توانند در اطراف مفصل آسیب دیده ایجاد شوند.
  • تورم. ممکن است در اثر التهاب بافت نرم اطراف مفصل ایجاد شود.

علت اصلی بیماری آرتروز

آرتروز هنگامی اتفاق می افتد که غضروف هایی که انتهای استخوان های مفاصل شما را پوشش می دهند به تدریج خراب می شوند. غضروف یک بافت سفت و لغزنده است که حرکت مفصلی تقریبا بدون اصطکاک را امکان پذیر می کند. در نهایت ، اگر غضروف کاملاً فرسوده شود ، استخوان روی استخوان می مالد.

آرتروز یا استئوآرتریت

آرتروز اغلب به عنوان بیماری ساییدگی هم شناخته می شود. اما علاوه بر تجزیه غضروف ، آرتروز کل مفصل را تحت تأثیر قرار می دهد. این روند باعث ایجاد تغییراتی در استخوان و تحلیل رفتن بافتهای همبند مفصل که عضله را به استخوان متصل می کنند و همچنین باعث التهاب پوشش مفصلی نیز می شود.

عوامل خطر ابتلا به آرتروز را بشناسیم:

عواملی که می توانند خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهند و یا در صورت ابتلا وضعیت را بدتر کنند عبارتند از:

چاقی و آرتروز

حمل وزن اضافی بدن از چند جهت به آرتروز کمک می کند و هرچه وزن بیشتری داشته باشید خطر ابتلای شما بیشتر می شود. افزایش وزن باعث افزایش استرس و فشار به مفاصل تحمل کننده وزن مانند لگن و زانو می شود. همچنین ، بافت چربی پروتئین هایی تولید می کند که می تواند باعث التهاب مضر در مفاصل شما شود.

آسیب های مفصلی و سایر عوامل

آسیب هایی که هنگام ورزش یا هنگام تصادف رخ می دهد ، می تواند خطر آرتروز را افزایش دهد. حتی صدماتی که سالها پیش رخ داده و به ظاهر بهبود یافته اند می توانند خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهند.

• بالا رفتن سن: خطر آرتروز با افزایش سن افزایش می یابد.
  • جنسیت : زنان بیشتر به آرتروز مبتلا می شوند ، اگرچه دلیل آن روشن نیست.
  • فشار مداوم بر روی مفصل: اگر شغلی دارید یا ورزشی می کنید که استرس تکراری را روی مفصل خاص وارد می کند ، ممکن است در نهایت این مفصل دچار آرتروز شود.
  • ژنتیک : برخی از افراد تمایل ابتلا به آرتروز را به ارث می برند.
  • تغییر شکل استخوان: برخی از افراد با ناهنجاری مفاصل و یا غضروف معیوب متولد می شوند.
  • برخی از بیماری های متابولیک : این موارد شامل دیابت و یا بیماری هموکروماتوز ،شرایطی که بدن شما آهن زیادی دارد ، می شود.

عوارض بیماری آرتروز جدی است.

آرتروز یک بیماری تخریب کننده است که با گذشت زمان بد و بدتر می شود و اغلب منجر به درد مزمن می شود. درد و سفتی مفصل می تواند به حدی شدید باشد که کارهای روزمره را دشوار کند. افسردگی و اختلالات خواب می تواند ناشی از درد و ناتوانی آرتروز باشد.

اگر درد یا سفتی مفصلی دارید که از بین نمی رود ، قبل از اینکه دیر شود با متخصص داخلی قرار ملاقات بگذارید.