متخصص روماتولوژی چیست؟

روماتولوژی یکی از شاخه های  متخصص داخلی  است که نوعی درمان غیر جراحی بشمار می رود ، این متخصصان آرتروز و سایر بیماری های مرتبط را درمان می کنند. خود ایمنی ، التهاب یا سایر بیماری های اسکلتی عضلانی که معمولاً به بیماری های آسروماتیک اشاره می شود. این بیماری ها می توانند بر روی مفاصل (آرتروز شایع ترین) ، عضلات و استخوان ها تأثیر بگذارند و باعث درد ، تورم ، سفتی و تغییر شکل شوند.

در حالی که بسیاری از این اختلالات بر روی سیستم های مختلف و اندام های بدن تأثیر می گذارند و افراد مبتلا به بیماری های روماتیسمی می توانند به شدت با عوارض تهدید کننده زندگی روبرو شوند ، در چند دهه گذشته پیشرفت های چشمگیری در درمان بیماری های فوق مرتبط با تخصص روماتولوژی و نتایج بالای بهبودی بیماران را شاهدیم . در نتیجه ، بیشتر افراد مبتلا به بیماری های روماتیسمی باید انتظار داشته باشند که نتیجه خوبی (از جمله عملکردی) از درمان داشته باشند.

دکتر افروزه: بهترین متخصص درمان بیماری های روماتولوژی و مفاصل

در صورتی که از هر گونه بیماری های روماتولوژی و مفاصل رنج می برید، پیش از انجام هر کاری، حتما با با دکتر افروزه مشورت کنید.

بیماری های شایع رماتسیمی عبارتند از :

بیماران روماتیسم و بیماری های مشابه در ابتدا باید به یک پزشک متخصص داخلی مراحعه کنند. چون بیش از 200 نوع بیماری روماتولوژی وجود دارد ، از جمله بیش از 100 نوع آرتروز و شناخت این همه بیماری و تنوع علائم آن فقط در تخصص یک پزشک داخلی است .در اینجا به تعدادی از  رایج ترین ها اشاره می کنیم :

• آرتروز
  • بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس
  • کمردرد مزمن
  • اسکلرودرمی (گروهی از بیماریها که باعث رشد غیر طبیعی بافت همبند می شوند)
  • نقرس

روش های مدیریت کردن بسیاری از بیماری های روماتوئید:

• ضد التهاب (NSAID) مانند آسپیرین
  • ایبوپروفن و استامینوفن
  • داروهای کورتیکواستروئیدی
  • داروهای ضد رطوبت اصلاح کننده بیماری (DMARDS) متوتروکسات که نقش جلوگیری از تغییر مفصل را بعهده دارند و داروهای بیولوژیک می باشند
  • تزریق درمانی

تزریق مفاصل مایع مفصلی مصنوعی برای درمان روماتیسم

ممکن است پزشک متخصص داخلی تزریق درمانی را به شما پیشنهاد کند مثلا تزریق کورتیکو استروئید و یا اسید هیالورونیک که یک درمان آرتروز است که در آن به مفاصل مایع مفصلی مصنوعی تزریق می شوند. این روش درمانی می تواند حداقل به طور موقت نیاز به جراحی را به تعویق بیندازد و کیفیت زندگی بیماران آرتروزی را بهبود بخشد. در صورت لزوم از آنجا که متخصصین داخلی اعمال جراحی را انجام نمی دهند جهت تعویض یا جایگزینی مفاصل در بیماری های پیشرفته شما را به جراحان ارتوپد معرفی می کنند. اگر با آرتروز روبرو هستید و یا اگر دچار عارضه روماتیسم شدید حتما به یک متخصص داخلی مراجعه کنید.با توجه به توضیحات فوق تخصص روماتولوژی یکی از زیر شاخه های تخصصی طب داخلی بشمار می رود.