بیماری های کلیه چیست؟

سلامت کلیه و بیماری های کلیوی یعنی نفرولوژی و اورولوژی یا محاری ادراری که زیر مجموعه بیماری های داخلی است ، از زمینه های فعالیت متخصص داخلی بشمار می رود. عبارت نفرولوژی از یونانی گرفته شده است نفروس به معنی “کلیه” و پسوند  لوژی به معنی “مطالعه” است.

نفرولوژی با همان علم مطالعه کلیه ها علم گسترده ای از زیر مجموعه های تخصص بیماری های داخلی است و عملکرد کلیه و تشخیص های بیماری های کلیوی ، درمان بیماری های حاد یا مزمن کلیه ، حفظ عملکرد کلیه، مراقبت های دیالیزی و پیوند کلیه ، بیماری های خود ایمنی و بیماریهای سیستمیک که در نتیجه بیماری کلیه به وجود می آیند از جمله فشار خون  یا برخی بیماری های غدد را شامل می شود.

اگرچه این امکان وجود دارد که هنوز برخی افراد علائم خاصی را از خود بروز ندهند اما یک متخصص داخلی علائم آسیب کلیه یا بیماری را می تواند تشخیص دهد برخی از مواقع نیز علائم بیماری های کلیوی آشکار است ، مانند هماچوری (خون در ادرار)  ، پروتئینوریا (پروتئین اضافی در ادرار) ، یا عدم تعادل الکترولیت ها یا pH ادرار. و موارد دیگر …

دکتر افروزه: بهترین متخصص درمان بیماری های کلیوی

در صورتی که از هرگونه بیماری کلیوی رنج می برید، پیش از انجام هر کاری، حتما با با دکتر افروزه مشورت کنید.

بیماری های مهم دارای تخصص می باشد که در ذیل به عنوان نمونه به چند مورد از شایع ترین آنها اشاره می کنیم:

• آمیلوئیدوز
  • تجمع پروتئین های غیرعادی
  • ناهنجاری های مادرزادی کلیه نفروپاتی دیابتی
  • علت شماره یک بیماری کلیوی
  • گلومرولونفریت
  • التهاب کلیه ناشی از بیماری خود ایمنی لوپوس

شیوه های درمان :

در برخی موارد مراقبت های ویژه ای برای بیماران کلیوی مورد نیاز است که  در مراکز درمانی و زیر نظر پزشک داخلی انحام می شود از حمله دیالیز کلیه یا مراقبت های ویژه پس از پیوند کلیه

داروها:

• مهار کننده های ACE
  •  استاتین ها
  • دیورتیک ها
  • کلسیم و مکمل های ویتامین D)
  • مدیریت سبک زندگی (از جمله رژیم غذایی ، سیگار کشیدن و کاهش وزن) باشد.

به طور کلی ، بیماری یا آسیب های کلیوی را می توان به دو صورت حاد یا مزمن طبقه بندی کرد:

آسیب حاد کلیه (AKI)

از دست دادن ناگهانی عملکرد کلیه که ظرف چند روز ایجاد می شود. علائم ممکن است با علت زمینه ای متفاوت باشد اما ممکن است شامل خستگی سریع ، از دست دادن اشتها ، سردرد ، حالت تهوع ، استفراغ ، افزایش تشنگی ، ضربان و ریتم قلب غیر طبیعی ، درد در پهلو و بثورات. این بیماری کوتاه مدت است ، به سرعت پیش می رود و نیاز به مراقبت فوری دارد.

بیماری مزمن کلیه (CKD)

از دست دادن تدریجی عملکرد کلیه در طی چند ماه یا سال. در اوایل ، ممکن است هیچ علائمی وجود نداشته باشد. بعداً ممکن است خستگی ، ادم (تورم پا) ، گرفتگی عضلات ، استفراغ ، از دست دادن اشتها ، خارش مداوم ، درد قفسه سینه ، تنگی نفس یا گیجی ایجاد شود. اگرچه ممکن است در مواردی همپوشانی علائم وجود داشته باشد ، اما سرعت و ماهیت این علائم می تواند سرنخ های مورد نیاز برای شروع تشخیص و درمان را در اختیار متخصص داخلی قرار دهد. از آنجا که فهم دلایل درد در کلیه ها و اختلالات آن در مواردی با مشکلات مجاری ادراری همراهی و متابعت دارد لذا یک متخصص داخلی توجه کاملی به اورولوژی نیز نشان خواهد داد.

متخصص داخلی در زمینه درمان و پیشگیری از این بیماری های مهم دارای تخصص می باشد که در ذیل به عنوان نمونه به چند مورد از شایع ترین آنها اشاره می کنیم.

آمیلوئیدوز ، تجمع پروتئین های غیرعادی ، به نام آمیلوئیدها ، در اندام های مختلف بدن (از جمله کلیه ها)

ناهنجاری های مادرزادی کلیه نفروپاتی دیابتی ، علت شماره یک بیماری کلیوی ، گلومرولونفریت ، بیماری که واحدهای کوچک کلیه را تحت تأثیر قرار می دهد ، گلومرول نامیده می شود ، جایی که خون در آن تصفیه  می شود، سرطان کلیه ، ورم کلیه لوپوس ، التهاب کلیه ناشی از بیماری خود ایمنی لوپوس، سندرم نفروتیک ، اختلالی که باعث می شود بدن شما مقدار زیادی پروتئین از طریق ادرار دفع کند،بیماری کلیه پلیکیستیک ، یک اختلال ژنتیکی است که در آن خوشه های کیست در کلیه ایجاد می شود ،پیلونفریت ، نوعی عفونت دستگاه ادراری که در آن یکی یا هر دو کلیه آلوده می شوند، نارسایی کلیه ، که در آن کلیه ها قادر به فیلتر کردن کافی مواد زائد از خون نیستند،انسداد کلیه، ناشی از سنگ کلیه ، تومورها ، بزرگ شدن پروستات و سایر شرایط ،تنگی کلیه،، تنگی عروق به کلیه به طور معمول فشار خون مزمن را سبب می شود و ….