رفلاکس معده به مری

رفلاکس یا برگشت مواد اسیدی معده به مری چیست؟

وقتی که غذا می خورید غذا از طریق لوله ای که مری نامیده می شود به معده منتقل می گردد. در انتهای تحتانی مری حلقه ای عضلانی به نام اسفنکتر تحتانی مری وجود دارد .این حلقه مانند دریچه ای یک طرفه عمل می کند و به غذا اجازه می دهد تا به معده وارد شود، ولی از برگشت آن به مری جلوگیری می کند. اگر شما دچار احساس سوزش دردناک در سینه تان بعد از خوردن غذا هستید ممکن است دچار بیماری برگشت محتویات اسیدی معده به مری، رفلاکس یا GERD باشید.

در این حالت برگشت اسید به دهانتان را احساس می کنید. کشیدن سیگار، فشار بر معده، غذاها یا داروهای خاص یا مشکلات پزشکی می تواند اسفنکتر تحتانی مری را تضعیف کند و منجر به رفلاکس (بازگشت غذا) شود. اگر رفلاکس به طور مرتب اتفاق بیفتد GERD نامیده می شود .برگشت مداوم مواد اسیدی می تواند مری را تحریک کند و باعث سوزش، فشار یا التهاب شود. اسید معده در نهایت می تواند باعث بوجود آمدن زخم در مری شود.

علائم شایع در ریفلاکس معده

•  سوزش سر دل مکرر یا سوزش سر دل در شب.
  • مایع شور مزه که به طرف دهان برگشت می کند.
  •  احتیاج مکرر به استفاده از آنتی اسیدها.
  •  آروغ فراوان یا استفراغ.
  •  علایمی که بعد از غذا خوردن، خم شدن روی چیزی یا دراز کشیدن بدتر می شوند.
  •  بلع مشکل و یا دردناک.

ریفلاکس معده می تواند جدی باشد

توجه داشته باشید: درد سینه ای که توسط GERD ایجاد می شود ممکن است شبیه آنچه که در مشکلات قلبی است احساس شود، پس برای اطمینان باید تمامی دردهای سینه توسط پزشک متخصص داخلی بررسی شود.

برخی بیماریها با علائم دیگر که بر اثر GERD ممکن است بوجود آید، شامل: سرفه های مستمر و خشک، تنگی نفس حتی آسم،درد گوش،گلو دردهای مزمن صبحگاهی،گرفتگی صدا، افزایش شانس ابتلا به سرطان مری و حنجره

ریفلاکس

تشخیص بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)

پزشک با توجه به علائم بیماری که تا اندازه زیادی قابل تشخیص هستند و اغلب انجام آندوسکوپی برای تشخیص قطعی و تعیین میزان آسیب برای بیمار ، ریفلاکس را تشخیص میدهد.

گاهی ممکن است در صورت مزمن بودن زخمها از آنها نمونه برداری هم بعمل آید. تست اسیدیته مری و کنترل ۲۴ ساعته آن برای تعیین قطعی رفلاکس هم میتواند توسط پزشک درخواست شود.

درمان بیماری ریفلاکس

اولین درمان پیشنهادی برای ریفلاکس تغییر سبک زندگی است. ولی در بسیاری موارد غالبا دلیلی عصبی دارد که ممکن است با برطرف شدن آن بهتر شود، درمانهای دارویی ساده و موثری هم هستند که باید تحت نظر پزشک متخصص در کنار تغییر رژیم غذایی استفاده کرد.

استفاده از داروهای مهارکننده پمپ پروتونی یا داروهایی که ترشح اسید معده را مهار می کنند میتواند در همان روزهای نخست علائمی مثل سوزش سر دل و حالت تهوع را برطرف کند. داروهای آنتی اسید که وظیفه خنثی کردن اسید معده را برعهده دارند هم عوارض برگشت محتویات اسید معده به مری را  کاهش می دهند. با پیشرفت عوارض گاهی پزشک شما مجبور است جراحی و ترمیم مری را نیز تجویز کند. ممکن است بیمار مجبور باشد در طولانی مدت و حتی گاهی تا آخر عمر، درمانهای مرتبط با این بیماری را انجام دهد.

نکات مهمی که باید رعایت کرد

مراقب عادات غذایی خود باشید از غذاهای خاصی که ممکن است اسید معده را افزایش دهد یا عضله دریچه تحتانی مری را شل کرده و به احتمال زیاد ریفلاکس ایجاد کند پرهیز کنید از قبیل: قهوه، چای و نوشیدنی های کولادار (با یا بدون کافئین) نوشیدنیهای گازدار ، غذاهای چرب و تند و پر ادویه ، نوشیدنی های الکلی، شیر ، شکلات شیری ، نعناع و قرص نعناع ، مرکبات و آب مرکبات (پرتقال، لیمو ترش) پیاز و گوجه فرنگی و کلا از هر غذای دیگری که به نظرتان می رسد معده شما را تحریک کرده یا باعث درد می شود، پرهیز کنید.

رعایت این موارد در کاهش علائم ریفلاکس شبانه موثر می باشد

سرتان را بالا نگه دارید بهتر است محل خواب یک زاویه ۳۰ درجه داشته باشد و سر بالاتر قرار بگیرد. گذاشتن چیزی زیر پایه های تخت، استفاده از بالش اضافه و گذاشتن سر روی لبه تخت روشهایی هستند که میشود به وسیله آن تا حدودی جلوی رفلاکس شبانه را گرفت. رعایت موارد ذیل هم که در کاهش علائم بیماری ریفلاکس معده موثرند، اکیدا توصیه می گردد.

• در هر وعده غذایی حجم مصرف غدا را کاهش دهید به نحوی که معده کامل پر نشود.
  • بهتر است بین زمان غذا خوردن و خواب و یا دراز کشیدن فاصله بیشتری گذاشت تا معده فرصت خالی شدن پیدا کند.
  • از سفت بستن کمربند و پوشیدن لباسهای تنگ پرهیز کنید چرا که فشار بیشتری بر معده وارد می کند.
  • وزن اضافی تان را کم کنید، اضافه وزن می تواند فشار بیشتری بر معده وارد کند و منجر به رفلاکس شود.

ما به سلامت بیمار، آموزش و ارائه مراقبت های تخصصی متعهدیم.

از تنباکو و سیگار دوری کنید کشیدن سیگار و یا استعمال قلیان به احتمال زیاد می تواند ایجاد ریفلاکس کرده و علائم شما را بدتر کند .

هیچ دارویی را خودسرانه مصرف نکنید ، درباره داروها از پزشک خود سوال کنید قبل از مصرف هر داروی جدید حتما با پزشک خود مشورت کنید.