دستگاه گوارش و راه های درمان بیماری های گوارشی چیست؟

بخش عمده ای از کارهای روزانه یک متخصص داخلی به تشخیص و درمان اختلالات دستگاه گوارش اختصاص دارد. دستگاه گوارش یا جهاز هاضمه شامل تمام اندام هایی است که از دهان تا به مقعد را شامل می شود .

برای درمان بیماری های گوارشی. علاوه بر مطالعه فیزیولوژی گوارش و بیماری های آن ، متخصصان داخلی برای انجام روش هایی جدید مانند آندوسکوپی نیز آموزش دیده اند که تشخیص و درمان را دقیق تر و راحت تر می کند. متخصص داخلی یکی از افراد اصلی کادر درمان در خصوص مراقبت از افراد مبتلا به بیماری های مزمن یا حاد دستگاه گوارش(GI)  می باشد.

متخصص داخلی در مواجهه با دستگاه گوارش عملکرد و بیماری های مری ، معده ، روده کوچک ، روده بزرگ ، راست روده ، لوزالمعده ، کیسه صفرا ، مجاری صفراوی و کبد را کنترل می کند. این پروسه شامل درک عمیق و علمی از عمل هضم ، جذب مواد مغذی ، تحرک دستگاه گوارش ، و ناهنجاری های احتمالی است.

دکتر افروزه: بهترین متخصص درمان بیماری های کبدی

در صورتی که از هرگونه بیماری گوارش و کبد رنج می برید، پیش از انجام هر کاری، حتما با با دکتر افروزه مشورت کنید.

بیماری های دستگاه گوارش عبارت اند از:

• فیستول آنورکتال
  • شقاق یا آبسه
  • بیماری سلیاک (سی دی) بیماری کرون
  • پولیپ های روده بزرگ
  • بیماری دیورتیکولار
  • پانکراتیت
  • فتق هیاتال
  • بیماری بازگشت اسید به مری
  • سندرم روده تحریک پذیر
  • سرطان کبد
  • هپاتیت ویروسی
  • سرطان روده بزرگ و ….

ابزارهای تشخیص بیماری های گوارشی:

ابزارهای تشخیصی مورد استفاده در بیماری های گوارشی گسترده است و شامل تست های آزمایشگاهی ، رادیولوژی ، تصویربرداری های مدرن و مطالعات بافت ها است. در اینجا فقط برخی از روش  های اصلی ذکر می گردد:

• اشعه ایکس
  • سونوگرافی
  • آزمایش باریوم
  • کولونوسکوپی
  • آندوسکوپی
  • (CT) اسکن شکم
  • پانکراس یا کبد و مجاری صفراوی
  • لاپاراسکوپی اکتشافی و …..

روش های مختلف برای کنترل یا بهبود اختلال های گوارشی چیست؟

روش های درمانی یک متخصص داخلی ممکن است از داروها و تغییر سبک زندگی تا توصیه به جراحی و پیوند اعضا متغیر باشد. اغلب این موارد را متخصص داخلی می تواند انجام دهد و برخی دیگر نیز ممکن است به یک تیم متخصص دیگری شامل جراحان محول شود.

لیست داروهای مورد استفاده در درمان اختلالات گوارشی گسترده است و ممکن است شامل آنتی بیوتیک ها ، آنتی اسیدها ، ضد اسهال ها ، بازدارنده های پمپ پروتون، بلاکر های H2و داروهایی مانند متوکلوپرامید، داروهای بدون نسخه مانند ملین ها ، مکمل های فیبر و کرم های بواسیر  و شقاق باشد که به تشخیص متخصص داخلی برای شما تجویز می شود.

در سالهای اخیر و با پیشرفت دانش داروهای جدیدی عرضه شده اند که اغلب اجزای خاص دستگاه گوارش را تحت شرایط ویژه ای هدف  قرار می دهند. مثالها عبارتند از:

داروهایی که برای تسکین اسهال مسافرتی استفاده می شود یا داروهایی که برای یبوست ناشی از مواد افیونی استفاده می شود و یا داروهای خاصی که برای درمان عفونت های داخل شکمی استفاده می شود.

علاوه بر داروها ، ممکن است از روش های مختلفی برای کنترل یا بهبود اختلال هضم استفاده شود. در بعضی موارد تغییر در رژیم غذایی یا عادات غذایی همراه با کاهش وزن ، ورزش و ترک سیگار  راهگشا ست. اما بعضی اوقات به روش های درمانی مداخله ای و  جدی تری نیاز است ، مثلا سوراخ شدن روده یا بیماری التهابی شدید روده . در این موارد ممکن است از استنت گذاری صفراوی و رفع انسداد مجاری صفراوی و یا برداشتن سنگ صفرا با روش های جراحی و لاپاروسکوپی ، پولیپکتومی یا برداشتن پولیپ روده بزرگ از طریق فرسایش حرارتی ، الکتروکوتر و غیره

برخی از متخصصان داخلی  ترجیح می دهند در اختلالات خاص یا علائم اندام  های خاصی تمرکز داشته باشند. یکی از رایج ترین آنها کبد شناسی یا هپاتولوژی است. درمان های ارائه شده برای آسیب های کبدی از جمله  درمان کبد چرب با گرید های مختلف که این روزها بسیار شایع است.

ملاقات برای اولین بار با یک متخصص داخلی و حرف زدن در مورد ناراحتی های گوارشی می تواند ناراحت کننده باشد ، زیرا اکثر مردم دوست ندارند در مورد حرکات روده ، گاز معده یا اسهال صحبت کنند. مهم است که اجازه ندهید این کم رویی و ملاحظات اخلاقی مانعی در تشخیص باشد. هرچه علائم خود را با دقت بیشتری توصیف کنید – از جمله مواردی مانند قوام ، بو و رنگ مدفوع – زودتر پزشک درمی یابد که از کجا تحقیقات خود را شروع کند. اگر علائم مزمن دارید ، یک شرح کامل دهید که در آن به مدت زمان و مشخصات هر رویداد پرداخته شده است. حتماً آنچه را که در آن زمان انجام می دادید ، از جمله غذاهایی که می خوردید، استعمال مواد مخدر یا الکل و استرس یا ورزش شدید را حتما ذکر کنید.

علائم تشخیص بیماری های گوارشی

رنگ غیرطبیعی مدفوع ، نشت مقعدی،وجود خون در مدفوع، درد مزمن یا اسپاسم  شکمی، یبوست مزمن یا اسهال ، سوزش معده و سو هاضمه مزمن ، حالت تهوع یا استفراغ مزمن، مشکل در بلع ، دیسفاژی، نفخ یا گاز زیاد،از دست دادن اشتها،از دست دادن کنترل روده، درد هنگام بلع، خونریزی از رکتوم ، کاهش وزن بدون دلیل، زرد شدن چشم و  یا پوست …

علاوه بر درمان بیماری های گوارشی ، یکی از مهم ترین خدمات متخصص داخلی غربالگری سرطان و تشخیص بدخیمی در اوایل ، زمانی که به راحتی درمان می شوند می باشد. بعنوان مثال توصیه می شود بزرگسالانی که در معرض خطر هستند با شروع 45 سالگی برای بررسی سرطان روده بزرگ کلونوسکوپی انجام دهند. پس تخصص یک متخصص داخلی از ارزیابی و درمان اختلالات گوارشی تا پیشگیری از بیماری و حفظ سلامت دستگاه گوارش گسترش می یابد.